Monthly Archives: november 2017

Resan till Brändö

Vi startade med bus till Brändö ungefär 11.20 efter att vi hade ätit skolmaten och packat sakerna till bussen. Bussresan var rolig och när vi kom till Vuosnainen åkte vi över havet med en färja. På färjan åt vi mellanmål och talade.  När vi var fram i Brändö skolan hämtade vi våra saker inomhus till skolan och fick spela och leka på deras skolgård. Efter det startade vi till hotellet för att äta. Väget vi gick var 2 km lång. Till maten hade vi två olika fiskar, potatis och sallad. När vi lämnade hotellet gick solen ner. På kvällen när det blev mörkt gick vi till skogen till en promenad och efter det försökte vi hitta en skatt. Före vi gick och sova, besökte vi bibloteket som var i samma byggnad som skolan. Jag och mina två vänner gick och spela Afrikas stjärna. Vi åt också kvällsmål och borstade våra tänder.

På natten sov jag dåligt och på morgonen var det svårt att stiga upp. Vi tog våra saker bort från klassen före åtta när de första eleverna kom till skolan. Vi åt frukost och när alla Brändös fjärde till sjätte klassister hade kommit till skolan presenterade vi oss för varandra. På dagen hade vi gymnastik, svenska och bildkonst i olika grupper. Skolan hade jättebra mat. Före vi åkte tillbaka till Åbo besökte vi Brändös kyrka och butiken. Kyrkan var fin och där lärde vi mer om Ålands och Brändös historia. I Åbo var vi tillbaka lite över klockan fem.

Elli Setälä 6d

Åbo språkbad, Martti skola

Klassresan Åbo-Brändö 26-27.10.2017

1 DAGEN

Vi kom till skolan 10.30. Vi gick först till maten. Efter det gick alla till bussen och när alla var i bussen startade vi till Brändö. Bussresan var jätterolig. Busresan tog 1 och en halv timme. Landskapet var fint. Först åkte vi med en liten färja. När lilla färjan landsatte åkte vi till stora färjan. På stora färjan spelade vi en frågesport om fotboll. När vi anlände till Brändö ön åkte vi till Brändö skolan var vi skulle övernatta. Skolan var jättemodern. När vi hade laggt våra saker in i skolan gick vi ut och spelade fotboll. Fotboll var jättekiva. Efter fotbollen gick vi till restaurang Gullivan. Jag inte tyckte om maten därför att det var fisk och jag hatar fisk men dom hade också salad. Till efterrätt fick vi Jaffa-glass. När vi gick tillbaka till skolan talade vi bara. När vi var tillbaka i skolan pratade vi inne en liten stund. Jessica kom och berättade att Tuisku hade skickat en e-post från Sverige som Jessica läste till oss. Vi sände tillbaka en e-post. Efter det skulle alla gå ut till en promenade. Under tiden gömde läraren en skatt till skolgården. Vi hittade skatten som var ett paket godis. Vi gick in och hade fritid. Efter fritiden åt vi lite kvällsmål. Efter det spelade några pingis. Efter det gick vi och sova.

2 DAGEN

Vi vaknade och gick till frukosten. Frukosten var god. Efter det gick vi och packa. Jag hade lite problem med att packa men jag fick det fixat. Efter att alla fick packat satte vi alla våra väskor i koridoren. Vi hade en temadag. Först  berättade Brändö skolans elever om sina skolvägar. Sedan var det tre olika stationer vilka var 1. gymnastik, 2. ordspel och 3. konstverk. Alla var jättekiva. När alla punkterna var slut gick vi in. Vi hade lite fritid. Efter fritiden gick vi och tittade på en kyrka. I kyrkan talade en präst till os om kyrkans historia. När prästen hade talat färdigt gick vi till skolan och hämtade våra pengar och gick till butiken och köpa mellanmål. Vi fick inte köpa godis vilket inte var kiva. När man hade köpt sitt mellanmål gick man tillbaks till skolan och sedan gick vi till bussen och bötjade åka tillbaka till Åbo! Bussresan var också jättebra och kiva! Vi spelade samma fotbollsfrågesport som när vi åkte till Brändö. När vi anlände till Åbo var alla glada och ville gå hem. Här var Brändö resan från mitt persperktiv.

Elias Kivelä 6d

Åbo Luostarivuori språkbad

Skolkontakt förde oss till Brändö

Nips och naps, hörs det när säkerhetsbälten går fast, bussen kunde starta, näbben mot Brändö, med över fyrttio passagerare. Skolbesök på en byskola som finns på ön Brändö på Åland. Först två timmar med bussen rakt genom Finlands skärgård, sen en färja som innehåller en kafetéria, ännu med en kabelfärja fem minuter och man kunde andas den friska skärgårdsluften med stora tag. Bussen lämnade vår expedition till en vacker skolgård med en liten plan som innehåller korgbollskorgar och två fotbollmål. Vår nästa sak var att bara njuta av två dagar i världens vackraste skärgård och allting var möjlig tack vare Skolkontakten.

Kasper Salama 6d

Åbo Luostarivuoren koulu/Martti

Språkbadarna 4d och 6d från Åbo besökte Brändö skola

Vi åkte till Brändö 26.-27.10.2017 för att en elev från vår klass bor där den här hösten. Han har också två yngre syskon som går på fyran och därför kom också fyrorna från Martti med. Vi startade från Martti på torsdagen ungefär klockan 10.30. Under resan fanns det två färjor, en i Kustavi och en i Vuosnainen. Vuosnainens färja var stor och där kom vi ut ur bussen till cafeét. I cafeét fick vi äta våra egna mellanmålen. Färjan tog ungefär 45 minuter och sedan var vi i Åva. Det tog inte länge tills vi var i Brändös skola. Vi hoppade ut ur bussen och tog snabbt våra saker så att bussen som var från Taivassalo skulle hinna till nästa färja. Vi flyttade våra saker in till skolan och när vi hade gjort det fick vi leka på skolgården. Deras skolgård var jättetrivsam. Där fanns en nätgunga, en vaijerrutsch, en rutschbana, en fotbollplan och mycket annat trevligt. Jag vet inte vad klockan var då när vi startade till Gullvivan (en restaurang) men jag tror att klockan var då ungefär 16.00. Vi gick vid vägkanten i en kö och alltid då en bil kom förbi oss vinkade vi till chauffören. Det tog cirka 20 minuter att gå dit med raskt takt. Maten där var god. Vi åt fisk och potatis. Restaurangen hade öppnat bara för oss skull, vanligtvis skulle den ha varit öppen bara på sommaren. När vi kom ut ur restaurangen hade solen redan börjat gå ner och himmelen var jättefin. Vi promenerade tillbaka till skolan och satte färdigt sovsäckarna och madrasserna. Alla flickorna sov i ett rum, fyrans pojkarna i ett annat rum och sexans pojkarna i ett tredje rum. Efter det hade vi fritid men vi fick inte gå ut. Ännu före kvällsmålen promenerade vi en motionsbana och hade skattjakt. Skatten var en godislåda. Som kvällsmål hade vi knackkorv, morötter och köttpiroger. Vi gick och sova ungefär klockan 21.45.

På nästa morgonen måste vi vakna upp tidigt så att vi hann undan skoleleverna som skulle komma åtta tiden. Vi packade våra saker och åt morgonmålen snabbt. Sedan började skolan och vi alla samlade till den klassrummen där flickorna hade sovit. Först berättade en av Brändös lärare om Brändö skolan och sedan vår lärare om vår egen skola. Efter det berättade alla eleverna om sig själva lite. När alla hade gjort det delade lärarna oss i tre olika grupper och vi gick till tre olika stationer. I en av stationerna lärde vi känna varandra bättre och spelade pictionary. I andra stationen målade vi till plast som var fast i träd. Teman var landsbygd men annars fick man helt själv bestämma hur man gjorde. I tredje stationen var vi deras gymnastiksal och hade stafetter. Deras gymnastiksal var större och mycket finare än vårt eget. Ännu innan vi åkte hem besökte vi Brändös kyrka och en butik. Kyrkan var gjort av trä och var ganska liten men fin. En man berättade om kyrkan allt möjligt. Butiken var liten och vi hann inte vara där länge. Resan tillbaka var ganska likadan som resan dit. Vi var framme i skolan 17.05 och sedan fick vi åka hem.

Veera Loikas 6d

Åbo Luostarivuori/Martti

Posted in #Skolkontakt. Tagged with .

Följ med på äventyret och tipsa också dina kompisar om bloggen!